Plati si cont de salariu
Contul bancar permite efectuarea de plati, prin completarea unui ordin de plata.
Acesta poate fi depus in format fizic la ghiseu sau in format electronic, prin
serviciul de internet banking si mobile banking.
Ordinul trebuie sa fie
completat cu:
- numele platitorului si codul IBAN al contului din
care se face plata,
- suma ce urmeaza a fi transferata
- numele
beneficiarului si codul IBAN al contului in care se incaseaza banii,
- o
descriere a motivului pentru care se face plata. Spre exemplu, daca se initiaza
un ordin de plata pentru achitarea unei facturii, se vor inscrie numarul
facturii sau codul de abonat, pentru ca furnizorul sa stinga datoria
corespunzatoare.
Contul curent permite clientilor sa efectueze plati
electronice, fara a mai retrage numerar. In acest mod, banca va retine o suma de
bani din cont si o va vira in contul bancar indicat, denumit contul
beneficiarului.
Inainte de face o plata, verificati intotdeauna daca
beneficiarul nu are cumva un cont deschis la aceeasi banca, caz in care plata se
numeste intrabancara. Avantajul este ca veti plati comisioane mai mici pentru
efectuarea platii sau chiar deloc.
Daca beneficiarul are cont deschis la
alta banca, plata se numeste interbancara. Platile interbancare sunt ceva mai
scumpe, insa mult mai ieftine decat o operatiune in numerar. In acest caz,
circuitul banilor este mai complex:
- banca platitorului retine banii
din contul curent si trasmite ordinul de plata catre o casa de compensare
-
casa de compensare aloca transferurile la nivel agregat intre banci
-
banca platitorului incaseaza banii si aloca suma platita in contul
clientului.
Platile in lei de valori mici sunt compensate prin
intermediul TransFond (pentru sume de pana la 50.000 lei), durata operatiunii
fiind de maxim 1 zi. Sumele de valori mari (peste 50.000 lei) sunt compensate de
BNR, operatiunea realizandu-se in aceeasi zi. Pentru aceste servicii, casele de
compensare solicita bancilor un comision modic – 0,51 lei/operatiune la
TransFond si 6 lei/operatiune la BNR.
Aceste comisioane sunt transferate
clientilor de catre banci, care adauga la randul lor noi comisioane. In functie
de politica fiecarei banci, aceste comisioane sunt evidentiate separat sau
cumulate intr-unul singur.
Sursa: www.conso.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu